آشنایی با تاریخچه تاور کرین

به‌طورکلی تا سال 1949 بود که جرثقیل‌های مورداستفاده در صنعت ساختمان‌سازی تنها قابلیت ارتفاع گرفتن به‌صورت عمودی را داشت، اما هیچ حرکتی افقی نداشتند و مصالح پس از پایین آمدن به‌صورت دستی و به‌سختی حمل می‌شدند. خیلی زود با نوآوری یک مهندس به نام هانس لیبر، جرثقیل برجی نه‌تنها توانست مصالح را به‌صورت افقی جابجا کند، بلکه ‌توانست در محل ساخت نیز مونتاژ شود. ماشینی که لیبر ساخته بود دستگاهی بود که واحد اسلینگ را در قسمت زیرین خود داشت و این امکان را به وجود می‌آورد که تمام قسمت‌های جرثقیل قابل چرخش باشد.

اما تقریباً بلافاصله پس از رونمایی از این طرح بود که دستگاه‌های جدیدتر دیگری نیز به بازار آمدند. درواقع توسعه این جرثقیل‌ها برای رونق ساخت‌وساز در دهه 50 میلادی با ساخت برج‌های بلند فرارسید. به همین دلیل جرثقیل‌ها و سایر تجهیزات موردنیاز می‌توانستند به‌خوبی جوابگوی این ساختمان‌های بلند و برج‌ها باشند. از طرفی قابلیت مونتاژ در محل، به جرثقیل‌ها اجازه می‌دهد تا جرثقیل‌ها در کنار ساختمان ارتفاع بگیرند و درمجموع، سهولت حمل‌ونقل، مونتاژ و همچنین افزایش راندمان در ساخت ساختمان‌های بلند به وجود آمد.

 آشنایی با اجزای اصلی جرثقیل برجی

در این بخش از وبلاگ پرشین سازه به سراغ آشنایی با اجزای اصلی تاور کرین رفته و شما را با تک‌تک این بخش‌ها بیشتر آشنا می‌کنیم. به‌طورکلی اجزای مهم این اهرم‌های غول‌آسا شامل:

  • دکل

به قسمت برجی شکل جرثقیل دکل میگویند. به‌طورکلی این بخش از جرثقیل از جنس فولاد بوده و به‌وسیله پین و اشپیل و یا پیچ و مهره به تنه و سایر بخش‌ها وصل می‌شوند.

  • گردون

این قسمت بر روی دکل سوار شده است، درحالی‌که گردش فلش و بازوی تعادلی روی تاور را امکان‌پذیر می‌کند.

  • کابین اپراتور

جالب است بدانید که کابین اپراتور عموماً بر روی بخش گردان نصب می‌شود و محل نشستن و کنترل اپراتور به‌حساب میاید. به‌طورکلی این قسمت از تاور کرین باید با مشخصات ایمنی زیر همراه باشد که شامل:

دید کافی در جهات مختلف

عدم نصب پرده یا پوشش روی شیشه‌ها که دید اپراتور محدود کند

وجود کپسول آتش‌نشانی برای جلوگیری از حوادث

سالم بودن اهرم‌های کنترل (لیورها)

وجود یک صندلی استاندارد که باعث راحت بودن اپراتور می‌شود.

  • جیب یا فلش

جیب یا فلش بخشی از جرثقیل می‌باشد که اتاقک بازرسی اغلب روی این بخش سوار شده و نصب شاریوت یا همان کالسکه با قلاب و سایر متعلقات نیز روی این بخش نصب می‌شود.

  • اجزای برقی جرثقیل

اجزای برقی جرثقیل شامل موتور گیربکس شاریت، موتور گیربکس گردان، محافظ‌های الکتروموتورهای مدارهای قلاب گردان، انواع زغال موتورها و کلکتورهای تاور کرین و انواع اینانسومترهای فرمان می‌باشد.

  • قلاب

به‌طورکلی قلاب قسمتی از جرثقیل برجی می‌باشد که بار به روی آن بسته می‌شود. لازم به ذکر است که قلاب بایستی دارای شیطانک یا قلاب ضامن بوده و هیچ‌گونه جوشکاری بر روی آن انجام نشود.

  • بلوک‌های بتونی

بلوک‌های بتنی در قسمت انتهای بازوی تعادلی قرارگرفته و در بعضی مواقع روی قسمت پایه نیز نصب می‌گردند تا اتصال مطلوب به زمین برای این بخش‌ها وجود داشته باشد.

یک پاسخ یا نظر بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *